https://islamgreen34-us.tr.gg
ISLAMGREEN34 MÜZİK MERKEZİ

TÜRK SANAT MÜZİĞİ NAZARİYATI




TÜRK SANAT MÜZİĞİ VIDEO 


KLASİK TÜRK MÜZİĞİ  VIDEO 


TÜRK SANAT MÜZİĞİ

KLASİK TÜRK MÜZİĞİ 




TÜRK SANAT MÜZİĞİ NOTA ARŞİVİ 


TÜRK MUSIKİSİ NAZARİYATI
 

http://notaci.com/MAKAMLARIN_TANITIM.pdf


BÜLENT DİZDAR 

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=53520



Müzik 

Bu sözcük, dünyanın her yerinde aynı anlamı taşır.
Genel bir tanımı yapılmamış olmakla birlikte
seslerin bir sanat çerçevesi içinde sunulmasına 
Müzik denilmektedir. 

Bir duyguyu, bir olayı ifade etmek için bir takım sesler çıkartırız.
Çıkardığımız bu sesler yan yana gelerek birbirini izler. 


Çıkarttığımız sesler, o duyguyu en iyi ifade edecek şekilde
kimi zaman yüksek kimi zaman alçak tonda, kimi zaman uzun
kimi zaman kısa ifadelerle olur. Bazen de susmamız gerekir. 


Sesleri yazı diline döktüğümüzde nasıl ki harflerle ifade ediyorsak
müzik seslerini de 
Notalarla ifade ederiz. 

Nota isimleri ilk olarak İtalyan papaz Guido D'arraze tarafından kullanılmış
ve sonra ufak değişiklikler yapılarak herkes tarafından benimsenmiştir. 


 

İlahi şöyledir 

Ut quent laxis 
REsonera fibris 
MIra gestorum 
FAmuli tuorum 
SOLve poluti 
LAbii reatum 
Soncte Iohannes 

Burada görüleceği üzere Ut yerine Do ve So yerine Si kullanılmaktadır. 


Porte: 
Yazı yazarken nasıl ki belirli bir düzen içinde satırlar kullanıyorsak
müzik yazısı yazarken de satır adı verilen çizgiler kullanılır. 


Üst üste dizilen, birbirine paralel 5 çizgi ve 4 eşit aralıktan oluşan şekle Porte denir.
Notalar, işte bu çizgi ve aralıklara yazılır. 


 

Portede çizgi ve aralıklar aşağıdan yukarıya doğru olmak üzere
1. çizgi - 1. aralık, 2. çizgi - 2. aralık, ..... şeklinde sıralanır. 

Portenin alt kısmına doğru inildikçe sesler pesleşir (kalınlaşır)
üst kısmına doğru çıkıldıkça sesler tizleşir (incelir). 





 
 


TÜRK MUSIKİSİ FORMLARI

AYSENİ TOKER 



Türk Müziği ile Batı Müziğini birbirinden ayıran en büyük özellik, yarım seslerdir.
Batı Müziği Türk Müziğindeki yarım sesleri kabul etmezken
dolyısı ile bizim müziğimizdeki yarım sesler, makamları olşturmuştur. 

Bununla beraber, Türk Musıkisinde birtakım formlar ve biçimler de oluşmuştur.
Bunları biraz değerlendirelim... 

Türk Müziği ilk başta kendi arasında ikiye ayrılır. 

1) Saz Musıkisi (Instrümental müzik) 
2) Sözlü Musıki (Vokal Müzik) 
Sözlü Musıki de kendi arasında ikiye ayrılır: 

I - Dini Musıki, 
II- Din-dışı (La-dini) musıki 

1) Saz Musıkisi içinde ki formları sıralarsak, 

a) Taksim 
b) Pişrev 
c) Medhal 
d) Saz Semaisi 
e) Longa 
f) Sirto 
g) Oyun havası 
h) Aranağme ve koda. 


2) Sözlü Musıkinin formları ise yukarıda belirttiğimiz gibi 2' ye ayrılır 

I) Dini Formlar
(Bunlar, dini musıki de cami musıkisi, tekke musıkisi olarak sınıflandırılır) 

a) Ayin (Mevlevi ayinleri) 
b) Na't 
c) Durak 
d) Miraciye 
e) İlahi, tevşih 
f) Şugul 
g) Ezan 
h) Mahfel sürmesi 
ı) Tekbir, Temcid, Tesbih 
j) Salat ve Selam 
k) Münacaat 
l) Mevlid. 


II) Din-dışı formlar: 

a) Kar 
b) Kar-natk 
c) Karçe 
d) Beste 
e) Ağır Semai 
f) Yürük Semai 
g) Gazel 
h) Şarkı 
I) Türkü 
j) Kuçekçeler (Köçekçe) 





 

 


BÜLENT DİZDAR 



Nota: 

Nasıl ki yazı dilinde sesler harflerle gösteriliyorsa, müzik dilinde de notalarla gösterilir. 

Nota bahsini ileriki aşamada detaylı olarak anlatmaya çalışacağım.
Fakat şimdi sadece genel bir tanım yapmak ve notaların porte üzerindeki yerlerini göstererek bu bahsi geçmek istiyorum. 

Müzik seslerini porte üzerinde göstermeye yarayan şekillere Nota denir.
7 tane nota olup bunlar sırasıyla; 
DO, RE, Mİ, FA, SOL, LA, Sİ olarak adlandırılır. 

Notaların porte üzerindeki yerleri aşağıdaki gibidir. 

 

Anahtar: 

Porte üzerine notaları yazmadan önce mutlaka anahtar denilen şekiller koyulur.
Müzikte kullanılan 3 çeşit anahtar vardır. Bunlar; 
SOL Anahtarı, 
DO Anahtarı, 
FA Anahtarı. 

Türk Musıkisinde sadece SOL Anahtarı kullanılmaktadır. 

Aşağıda anahtarların porte üzerine nasıl yazıldıkları görülmektedir. 

 


 


 

Gam (Dizi): 

8 notanın ard arada sıralanması bir gam (dizi) oluşturur. 

Notalar, kalından inceye doğru sıralanmışsa çıkıcı dizi, inceden kalına doğru sıralanmışsa inici dizi adını alır. 

 
Çıkıcı dizi 


 
İnici Dizi 


Ek Çizgisi: 
Seslerin sadece portede belirtilen tizlikte veya peslikte olması beklenemez.
Bazen çok pes, bazen de çok tiz sesler çıkabilir. 
İşte portenin dışına taşan bu sesleri göstermek için portenin altına veya üstüne ek çizgiler çizilir. 

 
Ek çizgisinin gösterilişi 


Buraya kadar anlattıklarımda sanırım anlaşılmayan birşey yoktur. 
Notaların kıymetlerini anlatmaya başlamadan önce bir konuya değinmek istiyorum.
Müzik, insanları dinlendirmeye ve eğlendirmeye yarar.
Fakat müziğin bir bilim dalı olduğu da unutulmamalıdır. 
Ses nasıl ki bir fizik olayı ise, bu fizik olayını ifade etmek için de
matematiğe ihtiyacımız vardır. Nasıl mı? 

Nota Kıymetleri: 

Bir müzik eserini dinlediğimiz zaman bazı seslerin uzun, bazı seslerin kısa olduğunu farkederiz. Bu sesleri zaman olarak ifade etmek için farklı nota şekilleri belirlenmiştir. 

 

Buradan şu sonuçları çıkarabilir miyiz? 

 

 

 

müzik; Fiziksel bir olayı matematiksel olarak ifade etmektir

4/4 = 2/4 + 2/4 
4/4 = 1/4 + 1/4 + 1/4 + 1/4 



 





Es (Sus): 

Nasıl ki konuşurken ifadelerimizin daha iyi anlaşılması için zaman zaman susmamız gerekiyorsa, bir eserin icrasında da zaman zaman susmak gerekmektedir.
Susulan zamanlar, aynı notalarda olduğu gibi farklı sürelerde olacağı için
bunları ifade etmekte kullanılan farklı işaretler geliştirilmiştir. 
Aşağıda sus işaretlerini görmektesiniz. 

 


Ölçü: 
İşte müziğin
aslında bir matematik problemini çözmekten başka birşey olmadığını gösteren
konuya geldik
Portenin üzerine önce anahtar işaretinin koyulduğunu görmüştük.
Anahtardan sonra ise bazı sayılar yazılır. Bu sayılar, birim zamanda kaç tane kaçlık nota veya es kullanılacağını gösterir. Sanırım şekil üzerinde daha iyi anlaşılacaktır. 

 

Şekilde de görüleceği üzere Sol anahtarından sonra 4/4 sayısı yazılmış. Bu bize her bir ölçüde 4 tane 1/4'lük nota veya es olacağını gösteriyor. 

Bunu şu şekilde de yazabilirdik; 

 

Burada da 3 tane 1/4'lük nota ve 1 tane 1/4'lük es kullandık. Sonuç değişmedi.
Toplam = 4/4 

Hatta gelin işi biraz daha zorlaştıralım; 

 

Şimdi ne oldu? 
1/4 + 1/4 + 1/8 + 1/8 + 1/4 = 4/4 (Sonuç yine aynı. Toplam = 4/4) 

Peki bir ölçünün içine ölçü sayısında yazıldığı kadar nota ve esleri yerleştirdik. Şimdi ne olacak? 

Ölçü Çizgisi: 

Portenin başındaki ölçü değeri kadar nota veya es yazıldıktan sonra porteye dik bir çizgi çizilir. Bu çizgiye Ölçü Çizgisi denir. Bu çizgi çizildikten sonra yeni bir ölçüye geçilir. 
Aşağıdaki şekilde 2 ölçünün ölçü çizgisiyle nasıl ayrıldığı görülmektedir. 

 

 



1) Portenin 3. çizgisine (Sİ) kadar olan notaların çizgileri yukarıya doğru
3. çizgiden sonraki notaların çizgileri aşağıya doğru çizilir. 

 

2) 4/4 - 2/4 ve 1/4'lük notaların dışındaki notaların çizgileri birleştirilir. Bu, tamamen estetik görüntü için yapılır. 

 


Nokta: 

Herhangi bir notanın sağ tarafına koyulan bir nokta, o notanın değerini (süresini) kendi değerinin yarısı kadar arttırır. Aşağıdaki şekilde bu daha iyi anlaşılacaktır. 

 


Bitirme Çizgisi: 

Eserin sonunda, portenin bitimine, porteye dik iki çizgi çizilir.
Bu çizgilerden birinsisi ince, ikincisi kalındır.
İşte bu şekilde çift olarak çizilen çizgiye Bitirme Çizgisi denir. 
Aşağıda
daha önce görmüş olduğumuz
ölçü çizgisini ve bitirme çizgisini birlikte göstermeye çalıştım. 

 


Tekrar İşareti: 

Bir eserde bazı yerlerin tekrar edilmesi istenirse bu işaret koyulur. Az özce anlatmış olduğum bitirme çizgisinden farklı olarak bu kez ince çizginin önüne üstüste olmak üzere
iki nokta koyulur. 

Burada dikkat edilmesi gereken husus; Tekrar işaretini gördüğümüzde şayet daha önce tekrar işareti yoksa, eserin başına, varsa, daha önceki tekrar işaretine dönmek gerekmektedir. Aşağıdaki şekillerde tekrar işareti gördüğümüzde nereye dönmemiz gerektiğini anlatmaya çalıştım. 


 

Daha önce tekrar işareti koyulmadığından eserin başına dönülecek. 


 

Daha önceki tekrar işaretine dönülecek.





Bağ Çizgisi: 

Bir eserde kimi yerler icracı tarafından nefes alınmadan (tek nefeste) okunması istenir.
İşte bu tür durumlarda hangi seslerin tek nefeste okunması isteniyorsa o seslere ait notalar bağ çizgisiyle birleştirilir. 

 



Durma Noktası (Puandorg): 

Eserin belirli yerlerinde, verilmek istenilen etkiyi arttırmak için, tamamen icracının isteğine bağlı olarak durma noktaları belirlenmiştir. İcracı bu işaretin koyulduğu notalarda ölçüye bağlı kalmaksızın istediği kadar durabilir. 

 


Üçleme (Triole): 

Kimi zaman peşpeşe gelen eşit kıymetteki 3 notanın 2 nota süresinde icra edilmesi istenir. Bu tür durumlarda bu 3 nota bir bağ çizgisiyle birleştirilir ve çizginin iç kısmına 3 rakamı yazılır. 

Aşağıdaki şekilde görüleceği üzere "Şarkılar seni söyler, dillerde nağme adın"
şarkısının giriş kısmı üçlemelerle başlamaktadır. 

 

 
 



Çarpma Notası: 

Genellikle aynı iki nota yan yana geldiğinde çarpma notası denilen nota kullanılır.
Böylece bu notalar daha belirgin hale getirilebilir. Ayrıca süsleme yapılarak müziğin kulağımıza daha hoş gelmesi de sağlanmış olur. 

Burada dikkat edilmesi gereken husus, çarpma notası kendisinden sonra gelen
notadan daha uzun süreli olamaz. Yani adından da anlaşılacağı üzere icra esnasında
bu nota görüldüğünde sadece vurulup geçilir. Ayrıca çarpma notası ölçüye dahil değildir. 

Aşağıda çarpma notasının şekli ve kullanımı görülmektedir. 

 


Polifoni: 

Polifoni, çok seslilik demektir. 

Batı müziğinin çok sesli olmasına karşın Türk Musıkisi tek seslidir. 

Batı müziğinde majör ve minör gamlara karşılık olarak
Türk Musıkisinde dizler vardır. Bu dizileri bozmak ve üst üste koyarak çok sesli hale getirmek imkansızdır. İşte bu nedenle Polifoni bizim müziğimize uygun değildir. 

Aşağıda Polifoniye bir örnek yazdım. Eser Ludvig van Beethoven'ın Moonlight (ayışığı) Sonatının giriş kısmıdır. Görüleceği üzere piyanoda sağ el üstteki portede
yazılan notaları çalarken, aynı anda sol el alttaki portede bulunan notaları çalmaktadır. 


 


Kreşendo: 

Bir eserin bazı yerlerinde sesin şiddetinin
yani volümün kademeli olarak yükselmesi istenir. İşte ses şiddetinin yükselmesi istenilen yerden itibaren Kreşendo denilen işaret koyulur. 
Aşağıda portenin altına çizdiğim işaret kreşendo'dur. 

 

Dekreşendo: 

Kreşendo'nun tersi olarak, bir eserin bazı yerlerinde ses şiddetinin azalması istenir.
İşte bu durumda da Dekreşendo denilen işaret kullanılır. 
Aşağıda portenin altına çizdiğim işaret dekreşendo'dur. 

 

 
 
 


Prozodi: 

İşte Türk Musıkisinin en önemli konularından birisi; Prozodi

Bir sözlü eserde (şarkıda) eserin sözleriyle müziğin uyumu
ne kadar birbiriyle iç içe girerse o eserde anlatılmak istenilen duygu güçlenir. 

Bir şarkının sadece sözlerinin güzel olması o şarkının güzel olması için
yeterli değildir. Müziğin de sözlerin anlamını pekiştirmesi gerekir. 

Bunu bir örnekle göstermeye çalışayım. Sözlerini Yahya Kemal Beyatlı'nın yazıp
Münir Nurettin Selçuk'un Kürdilihicazkar makamında bestelediği
Endülüs'te Raks şarkısı prozodi için en güzel örnektir.
Bilindiği üzere Endülüs İspanya'da kurulmuş bir müslüman devlettir. 

ENDÜLÜS'TE RAKS 

Zil, şal ve gül. Bu bahçede raksın bütün hızı. 
Şevk akşamında Endülüs üç defa kırmızı. 
Aşkın sihirli şarkısı yüzlerce dildedir. 
İspanya neş'esiyle bu akşam bu zildedir. 
Alnında halka halkadır aşüfte kâkülü, 
Göğsünde yosma Gırnata'nın en güzel gülü. 
Altın kadeh her elde, güneş her gönüldedir, 
İspanya varlığıyla bu akşam bu güldedir. 
Raks ortasında bir durup, oynar yürür gibi; 
Bir baş çevirmesiyle bakar öldürür gibi. 
Gül tenli, kor dudaklı, kömür gözlü, sürmeli. 
Şeytan diyor ki, sarmalı, yüz kerre öpmeli. 
Gözler kamaştıran şala, meftun eden güle, 
Her kalbi dolduran zile, her sineden: "O le" 

Üstad Münir Nurettin Selçuk besteye başlanmadan önce makam seçiminde
doğru bir tercih yapmış ve kürdilihicazkar makamını seçmiştir.
Bu makam yapısı itibariyle dik ve hareketli bir makamdır. 

Ayrıca şarkının sözlerine uygun olarak müziğiyle bize İspanya'yı yaşatmıştır. Müziği dinlerken sanki bir Carmen dinliyor gibi "İşte bu İspanyol müziği" dersiniz. 

Beste, başladığı hızla devam ederken sözlerin bir yeri şöyledir; 
Raks ortasında bir durup oynar, yürür gibi; 

Burada söz de müzikte durur. İşte bu bestecinin prozodiyi en güzel gösterdiği yerdir. 
Notasını yazdığım bu kısmı aşağıda görebilirsiniz. 



 

MÜZİK NOTALARI
Simgesi Frekansı (Hz) Batı Müziği Türk Müziği Türk Müziğindeki Perde Adı
A4 440.0 LA RE Neva
B4 393.9 Hüseyni
C4 261.6 DO FA Acem
D4 293.7 RE SOL Rast
E4 329.6 LA Dügah
F4 349.2 FA Buselik
G4 392.0 SOL DO  
Çargah


 


TÜRK MUSIKİSİNDE KULLANILAN ARIZA İŞARETLERİ
İşaretin Adı Koma Değeri Rumuz Diyez İşareti Bemol İşareti
Koma 1 F
Eksik Bakiye 2 - 3 E
Bakiye 4 B
Küçük Mücennep 5 S
Büyük Mücennep 8 K
Tanini (Tam) 9 T
Artık İkili 12 - 13 A ----- -----



 

 

 


ENGİN DENİZ 

TÜRK MÜZİĞİ NAZARİYATI 


http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=53520&start=10

Aralık: 
Birli: Bir ses olduğu yerde aynen tekrar edilirse birli aralıktır. Yani sesdaştır. 
(Do – Do, Re – Re) gibi. 

İkili: Bir sese göre ister üst, ister alt taraftan bitişik sese ikili denir. 
(Sol – La, La – Si) gibi. 

Üçlü: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil üçüncü sese üçlü denir. 
(La – Do) gibi. 

Dörtlü: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil dördüncü sese dörtlü denir. 
(La – Re) gibi. 

Beşli: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil beşinci sese beşli denir. 
(La – Mi) gibi. 

Altılı: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil altıncı sese altılı denir. 
(La – Fa) gibi. 

Yedili: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil yedinci sese yedili denir. 
(La – Sol) gibi. 

Sekizli: Bir sese göre üst veya alt taraftan kendi dahil sekizinci sese 
sekizli veya Oktav denir. (La – La) gibi. 


Türk Musıkîsinde kullanılan Dörtlü ve Beşliler: 
Türk Musıkîsinin esasını dörtlü ve beşliler meydana getirir. 
Bu dörtlü ve beşlilerin birçoğu tam dörtlü ve tam beşlidir. 
Özellikle basit makamlarda kullanılan 
dörtlü ve beşlilerin tam dörtlü ve tam beşli olma şartı vardır. 


Tam dörtlü: Üç aralığı toplamı 22 koma olan dörtlülerdir. 

Tam beşli: Dört aralığı toplamı 31 koma olan beşlilerdir. 

Türk Musıkîsinde kullanılan tam dörtlüler:
 
Çargâh Dörtlüsü 
Buselik Dörtlüsü 
Kürdi Dörtlüsü 
Rast Dörtlüsü 
Uşşak Dörtlüsü 
Hicaz Dörtlüsü
 
 
 

 
 
 
 

Çargâh Dörtlüsü: 
Kendi yeri (Do) Çargâh perdesidir. 
Aralıkları; T T B dir. 
 

Buselik Dörtlüsü: 
Kendi yeri (La) Dügah perdesidir. 
Aralıkları; T B T dir. 
 

Kürdi Dörtlüsü: 
Kendi yeri (La) Dügah perdesidir. 
Aralıkları; B T T dir. 


 


Rast Dörtlüsü: 
Kendi yeri (Sol) Rast perdesidir. 
Aralıkları; T K S dir. 
 

Uşşak Dörtlüsü: 
Kendi yeri (La) Dügah perdesidir. 
Aralıkları; K S T dir. 
 

Hicaz Dörtlüsü: 
Kendi yeri (La) Dügah perdesidir. 
Aralıkları; S A S dir. 
 

 
 
 
 


Türk Musıkîsinde kullanılan tam beşliler: 
Türk Musıkîsinde kullanılan tam dörtlülerin sonuna 
bir tam ses eklenmesiyle elde edilir. 
"Uşşak Dörtlüsü Hüseyni Beşlisi" adını alır. 

Türk musîkisinde kullanılan tam beşliler şunlardır; 
Çargâh Beşlisi 
Buselik Beşlisi 
Kürdi Beşlisi 
Rast Beşlisi 
Hüseyni Beşlisi 
Hicaz Beşlisi 

Çargâh Beşlisi: 
Aralıkları; T T B T dir. 
 

Buselik Beşlisi: 
Aralıkları; T B T T dir. 
 

Kürdi Beşlisi: 
Aralıkları; B T T T dir. 
 

 
 

 


Rast Beşlisi: 
Aralıkları; T K S T dir. 
 

Hüseyni Beşlisi: 
Aralıkları; K S T T dir. 
 

Hicaz Beşlisi: 
Aralıkları; S A S T dir. 
 

 
 
 


Türk Musıkîsinde kullanılan diğer dörtlü ve beşliler şunlardır : 

Saba Dörtlüsü: Eksik bir dörtlüdür. 
Yani üç aralığı toplamı 22 koma değil, 18 komadır. 
Yeri Dügâh perdesidir. 
Aralıkları; K S S dir. 
 

Segâh Dörtlüsü ve Beşlisi: Yeri Segâh perdesidir. 
Aralıkları S T K T dir. Dörtlü ve beşlisi tamdır. 
Ancak bununla basit makam yapılmadığından tam dörtlü ve tam beşli başlığında incelenmemiştir. 
 

Müstear Dörtlüsü ve Beşlisi: Yeri Segâh perdesidir. 
Aralıkları T S K T dir. Dörtlü ve beşlisi tamdır. 
Ancak bununla basit makam yapılmadığından tam dörtlü ve tam beşli başlığında incelenmemiştir. 




 


Hüzzam Beşlisi: Yeri Segâh perdesidir. 
Aralıkları S T S A dır. Dörtlüsü 19 komadır. 
Yani eksik dörtlüdür. Beşlisi, dörtlünün sonuna Tanini eklenerek 
değil (A) artık ikili eklenerek elde edilmiştir. 
 

Nikriz Beşlisi: Yeri Rast perdesidir. 
Aralıkları T S A S dir. Dörtlüsü 26 komadır. Yani artık dörtlüdür. Beşlisi, dörtlünün tiz tarafına değil, pest 
tarafına Tanini eklenerek elde edilmiştir. Yani tam beşli özelliği taşımaz. 
 

Ferahnâk Beşlisi: Yeri Irak perdesidir. 
Aralıkları S T T K dır. Dörtlüsü 23 komadır. Yani artık dörtlüdür. 
Beşlisi, dörtlünün tiz tarafına Tanini 
eklenerek elde edilmemiştir. Yani tam beşli özelliği taşımaz. 
 

 
 
 

 
 

Türk Musıkîsinde kullanılan ana seslerin isimleri:  
Türk musıkisinde kullanılan seslerin (perdelerin) birer ismi vardır. Bu sesler aşağıdaki tabloda gösterildiği şekildedir. Portenin alt tarafında bulunan ve birinci ek çizgisinden başlayarak tize doğru sıralarsak; 
Kaba Çargâh - Yegâh - Hüseyniaşiran - Acemaşiran 
Rast - Dügâh - Buselik - Çargâh - Neva - Hüseyni - Acem - Gerdaniye - Muhayyer 
Tiz Buselik - Tiz Çargâh şeklindedir. 

 

 
 


Türk Musîkisi ne Orta Asya Türklerinin yaptığı müzikle birebir aynıdır
Arap Müziğiyle. Bizans Müziğinin Türk Musîkisinin atası olduğunu düşünmekse tamamen yanlıştır. 

Türk Musîkisi'nin makam, usûl, tarz, form olarak kendine özgü bir takım kuralları vardır. 
Bu kuralları diğer müzik dallarında göremeyiz. 

Batı Müziğinde "Tampere Sistemi" kullanılmaktadır. Yani bir sekizli 12 eşit parçaya bölünmüştür. Bu da tam olan aralıkların ikiye bölünmesiyle sağlanmıştır. 
Dolayısıyla Batı Müziğinde bir tam ikili aralık iki parçaya bölünmekte, yarım aralık ise bölünmemektedir. 
Not: Do – Re, Re – Mi, Fa – Sol, Sol – La, La – Si aralıkları Tam Ses
Mi – Fa, Si – Do aralıkları Yarım Sestir. 

 

Oysa Türk Musîkisinde bu olay, bir tam ikili aralığın dokuz eşit parçaya
bir yarım aralığın ise dört eşit parçaya bölünmesi şeklindedir. 
Bu eşit parçalardan her birine Koma denir. 
Türk Musîkisini diğer müzik tarzlarından farklı kılan ve makam zenginliği kazandıran
işte bu özelliğidir. 





      TÜRK SANAT MÜZİĞİ SPECIAL 

 

AKUSTİK GİTAR VE TÜRK SANAT MÜZİĞİ

ISLAMGREEN34  NEW  WORLD 




Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol