https://islamgreen34-us.tr.gg
ISLAMGREEN34 MÜZİK MERKEZİ

ENSTRUMAN METODLARI



ENSTRUMAN KURSLARI  VE  METODLARI 


TROMPET METODU

BATERİ METODU

BAĞLAMA METODU

PİYANO METODU


KLARNET SAKSAFON METODU 


ORG METODU

KEMAN METODU 

NEY  METODU

UD METODU 

GİTAR METODU 




GİTAR TARİHİ VE ÇEŞİTLERİ  


http://hayalsahnesi.com.tr/gitarin-tarihcesi/


GİTAR TARİHİ

Gitarın  ne kadar eskiye dayandığı ile ilgili bir hayli varsayım vardır.
Ankara’daki Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nde bulunan Hitit’lere ve Asur’lara ait kabartmalarda  gitara benzeyen telli çalgıların varlığı bir gerçek. Avrupa’ya geliş öyküsünde ise İran ve Arap adlarına rastlıyoruz. Önce İran yoluyla Arap dünyasına, Arapların İspanya’yı fethiyle de Avrupa’ya geçtiği yaygın bir saptamadır.

 

Mağrip ve Latin gitarları 12. asırda görülür. 15. yüzyılda ise lavtaya doğru gelişerek “Mandola” veya “Mandora” ismini alır. Günümüz gitarının ana çizgilerinin oluştuğu bu yüzyılda Latin gitarı, mızraplı Vihuela’dır. Flemenk Vihuela’sı ise Avrupa Lavtası’ndan başka bir şey değildir. Tarihte somut olarak ilk kez 14. asırda, şekli fazla tanımlanmasa da Guitern diye bir sazdan söz edilir. El Vihuelası olarak 13. yüzyıldan beri tanınan bu çalgı, 1500’lerin sonuna doğru, bugünkü gitarın doğmasındaki ilk ipuçlarını verir.

 

İngiltere Kraliçesi I. Elisabeth, sarayında ve etrafında her zaman müzikçilere yer vermesiyle tanınır. İspanya Kralı Şarlken’in oğlu II. Philiph, 1554’de İngiltere Kralı VIII. Henry’nin kızı olan, İngiltere ve İrlanda Kraliçesi Mary Tudor’la evlenir. Bu çağda Lavta  müziğinin en güzel örnekleri verilir. John Dowland (1562 – 1626) zamanının en büyük lavtacısıdır.

 

Gitar müziği, 16. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar ya Tabulatur (ses perdeleri yerine parmak pozisyonlarını gösteren nota yazım sistemi) biçiminde ya da alfabetik  akor sembolleri sistemiyle yazılıyordu. 1586 senesinde çıkarılan ilk gitar metodu “İspanyol Gitarı” olarak adlandırılan beş çift telli çalgı içindir. Daha önceki gitarlar dört, Vihuela ise altı çift tellidir. Vihuela’dan sonra Barok Gitar beş çift telli; son zamanlarda kullanılan klasik gitarlar ise altı tek tellidir.

 

17. ve 18. yüzyıllarda İtalya ve Fransa’da bazı gitar metodlarına rastlanır. 18. Yüzyılın sonunda IV. Şarl’ın himayesinde birçok gitarcı yetişir. Gelmiş geçmiş en büyük gitar ustalarından birinin Niccolo Paganini olduğu söylenir. Bu çalgıyı kemanı kadar ustalıkla çalmasının yanı sıra, yapıtlarını bestelerken dizinin üzerinden hiç eksik etmediğinden söz edilir. Aynı zamanda Shubert, Berlioz, Diabelli, Gragnani, Carulli, Carcassi, Coste gibi bestecilerin ilgisini  çeken gitar, onların da bu çalgı için yapıtlar yazmasına sebep olmuştur. 1778 – 1830 seneleri arasında yaşayan Fernando Sor ise aynı dönemde İspanya’da yetişen en önemli gitar ustasıdır. Fernando Sor’unn pek çok gitarist yetiştirmesinin yanı sıra yazdığı sonatlar, varyasyonlar, fanteziler ve etütleri bugün dahi birçok gitaristin dağarcığının baş köşesinde bulunur. Bestekar, gitarı altı telli yaparak bugünkü gitarın temelini atar. İspanya’da, Sor’dan sonra Dionisia Aguada gibi bir gitar ustası yetişir. Daha sonra yeniden aynı dönemde İtalya’da bilhassa Beethoven’ın hayranlığını kazanan Mauro Giuliani (1781-1828) ismine rastlarız.

 

19.yüzyılda gitarda sesin artmasını sağlayan değişiklikler yapıldı. Gövdesi genişletildi, derinliği azaltıldı, göğüs kapağı iyice inceltildi. Gövdenin içine göğüs kapağını desteklemek için konan enine çıtaların yerini, ses deliğinin altına yelpaze gibi açılan ışınsal çıtalar aldı. Önceden ahşap bir takozun içine saplanan sapı, tellerin germesine rağmen ek bir destek oluşturacak gibi gövdenin içine doğru biraz giren bir pabuç ya da çıkma kol biçimine getirilerek arkaya tutkallandı.

 

19. yüzyıl süresince İspanya’da birçok usta gitarist yetişir. Bunlar arasında Sor, Cano, Huartas, Tostado, Aquado, Fossa başlıca isimler bulunmaktadır.Yüzyılın ikinci yarısında çağdaş gitar ekolünün kurucusu olarak nitelenen, Bach ve Beethoven’ın yapıtlarından gitar için yaptığı düzenlemelerle tanınan Valenciya’lı gitarcı-bestekar Francisco Tarrega’da bu isimlerin en önemlilerinden birisidir. Andres Segovia, Emilio Pujol, Miguel Llobet, Regino Sainz de la Maza, Alirio Diaz ve Narciso Yepes  onu izlerler.

 

İngiltere’de ise, Julian Bream ve John Williams gibi gitaristler de aynı paralelde devam ederler. Andres Segovia’nın gitar dünyasına en önemli katkısı ise gitarda ilk defa naylon tel kullanmasının yanı sıra o senelerde daha çok Amerika’da folk müzik, Avrupa’da ise türkü eşlikçisi olarak görülen gitarı, Klasik Gitar olarak tüm dünyaya tanıtmasıdır. Ayrıca üstün virtüözitesi ile çalgısını sevdiren ve geliştiren bir sanatçıdır. Segovia ’nın talebesi olan Alirio Diaz (1923) ise tanınmış bir yorumcu olarak bütün dünyaya ismini duyururken, özellikle Türkiye’de verdiği konserlerle ülkemizde gitarın tanınmasında büyük katkıda bulunmuş, hali hazırda de bu katkısını bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de sürdürmektedir.

 

Andres Segoiva gitarı konser salonlarına sokarak Amerka’dan Arjantin’e ve Uruguay’a kadar uzanan turneleriyle hem enstrümana hem de solistlere büyük saygınlık kazandırmış, gitarı 20. yüzyılda evrensel boyuta taşımıştır.

 

Segovia, Tarrega, Llobet, Pujol, Anido, Prat, Diaz, Bream, Williams gibi sanatçıların ünlü ve büyük yapıtları gitar için düzenleyerek dağarı genişletme gayretlerine daha sonra Castenuovo Tedesco, Roussel, Mompou, Villa-Lobos, Ohana, Britten, Henze, Torroba, Rodrigo, Hallfter, Berio, Turina, Falla, Takemitsu, Ponce, Bennett, Berkeley, Walton, Martin, Davies, Tippett, Dodgson, Arnold, Brindle, Lauro, Poulene v.b. gibi özgür yapıtlar yazan besteciler katılmıştır.

 

 

 

AKUSTİK GİTAR


 

Görünüş bakımından klasik gitarı andıran akustik gitarın gövdesi klasik gitardan biraz daha şişman ve basıktır. Daha dar bir sapa ve çelikten yapılmış tellere sahip olması klasik gitarla arasındaki en büyük farktır. Tellerin çelikten olması akustik gitarın klasik gitardan daha basınçlı gergin bir sapa sahip olmasının nedenidir. Bundan dolayı akustik gitar biraz daha sağlam kasaya sahiptir klasik gitardan ağırdır ve tuşe yapısı daha farklıdır.

 


ELEKTRO GİTAR 


 

Katı ve oyulmamış gövdeye sahip olan elektro gitarda tellerden gelen ses manyetikler tarafından elektrik sinyallerine dönüştürülüp yükselticiye yollanır. Ekseriyetle pena ile çalınır. Manyetiklerin titreşimi algılayabilmesi için çelik tel kullanılır.

 

Elektrogitar çok basit bir tanımla tellerin titreşimini gövdesinde bulunan manyetikler sayesinde elektriğe çeviren ve böylelikle amfiye bağlandığında yüksek miktarda ses alınabilen gitardır. Diğer gitarlar gibi elektrogitarlar da sap, gövde ve bas olmak üzere üç ana bölümden oluşur. Aynı zamanda kimi elektrogitarlarda bas bulunmayabilmektedir. Gitarda gövde, manyetikleri, sesin tonu ve düzeyini ayarlayan kontrol devrelerini içeren ve tellerin bir ucunun bağlandığı bölümdür. Teller, köprü ismi verilen metal bir donanım üstünden geçenek ya gövdeye direk ya da köprünün kendisine bağlanmaktadır. Tellerin hemen altında, köprüyle sap arasında yer alan, tellerin mekanik titreşimini elektriğe çeviren manyetikler, gövdenin içine yerleştirilen elektronik sesi -ton kontrol devresine bağlıdır. Bu devre, manyetiklerden gelen sinyalin, amplifikatöre gitmeden önce tonunda ve ses düzeyinde değişiklik yapmak için kullanılır. Ayrıca yine gövdedeki manyetik seçici anahtar, sesin rengini deştirmek için istenilen manyetik veya manyetiklerin seçilmesini sağlar. Gövdenin sapla birleştiği yerin alt taraf, sapın gövde içindeki perdelerine kolay ulaşılması için, içeri doğru oyuk olarak yapılabilir (Single Cutaway). Bir takım gitarlarda bu oyuk hem altta hem de üstte olabilmektedir (Double cutaway). Gövdenin şekli, gitar oturarak veya ayakta çalınırken en iyi balansı sağlayacak şekilde tasarlanır. Daha çok rock müzikte kullanılır, çoğu rockçı elektro gitar kullanır.

 


BAS GİTAR


 

Çalışma prensibi elektro gitara benzer. Ancak sesi normal gitarlardan 1 oktav kalındır. Portede bas gitar için Fa anahtarı kullanılır. Değişik çeşitlerde bas gitarlarda bulunmaktadır: 12 telli, 6 telli, 5 telli, perdesiz, kafasız.

 


SEVENUP GİTAR 


7 Telli Gitarın,Klasik 6 telli gitarlardan pek bir farkı yoktur.Ancak tek  fark en üstte bulunan E (mi) telinden sonra B (si) telinin konulmasıdır. Bu sayede gitarda boş tel dizilimi aşağıdan yukarıya E(ince mi) B (Si) G (Sol) D (Re) A (La) E (Kalın Mi) ve “kalın” B (Si) dir


GİTAR AKORT SİSTEMLERİ

 
GİTAR METODLARI VE NOTASYON 

FORUM DISTORTIONROCKSOUND İSTANBUL 

AHMET SELİM DİRLİKOĞLU 
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı 

Forum Dıstortıon Rock Sound İstanbul'daki
Gitar Metodları ve Notasyon ile ilgili
Yazılara yorum yapmadan önce
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı mezunu
Gitarist Ayhan Nihat Beyazyıldız'ın 
Özel derslerinde uyguladığı bir yöntem ile ilgili 
Forumda daha önce yayınladığı bazı anektodları 
Buraya aktarayım
Ayhan Nihat yazısında 
Derslerde tek bir metod ile eğitim vermediğini
Tek bir metoda bağlı kalarak verilen eğitimin
Yeterli ve sağlıklı bir eğitim olamayacağını
Her metodta bir diğerinde olmayan
Değerli belgeler ve bilgiler mevcut olduğundan dolayı
Farklı metodlar ve bilgiler kullanarak
Eğitim verdiğini açıklamıştır
Bu karma metoda " Whıte Star Classıc Pop Guıtar Metod "
İsmini verdiğini açıklamıştır
Kaynakları ve metodları şöyle sıralamıştır

American Brant  Pop Guıtar Method
Alfonso Brant von Duisburg 

Ludwıg Germany Classıc Pop Guıtar Method   I - II
Carl Dietrische Chodwig

Mavi Deniz Pop Gitar Metodu
Rıfat Yasin Göktürkoğlu

Klasik Pop Temel Gitar Eğitim Metodu
Musa Çetiner 
https://www.gitaregitim.net/

ESTERDA
Y
 (
 BEATLE
S
 )


Gitar Armoni bilgisi 
https://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/akrlr.htm 

Ludwig ve Brant ile Mavi Deniz Metodları
Günümüzde mevcut değildir
Gitarist Ayhan Nihat'ın  
Farklı metodlardaki değişik bilgileri aktardığı 
Yazısından önemli bir kaç anektodu aktarayım
Özetle şunları yazmıştır 
Ayhan Nihat yazısında
Amerikan Brant Metodundan 10 eser seçtiğini
Bu eserlerde BareChord kullanıldığını 
Akort olarakta İngiliz Akordu
( Standart ) kullanıldığını belirtmiştir
Alman Ludwıg Metodunun iki bölümden oluştuğunu
Birinci bölümde İspanyol Gitarı ve Akordu ( Fıve String )
Ve sadece BetaChord eserler
İkinci Bölümde ise İtalyan Akordu
( Special ) kullanıldığını ve 20 eser seçtiğini
Bu eserlerde BareChord kullanıldığını belirtmiştir
Mavi Deniz Metodunda ve 
Musa Çetiner Metodunda ise
Nota dökümanı ile birlikte 
Repertuar icra tekniği ve
TAB sisteminin birlikte kullanıldığını belirtmiştir 
Ve seçtiği eserlerin bazılarında
Kendince yeniden düzenlemeler yaparak
Paylaştığını belirtmiştir
Brant Metodunda mevcut eserlerin
Küba,Uruguay,Panama 
Meksika veya Los Angeles gibi 
Amerika etiketli eserler olduğunu
Ludwıg metodunda ise
Avrupa çizgisinde ve yabancı eserler mevcut olduğunu
Türk etiketli eserleri ise
Mavi Deniz ve Çetiner'den seçtiğini belirtmiştir
Çetiner Metodu dışındaki Metodlarda
Yedili kullanılmadığını belirtmiştir

Forum Dıstortıon Rock Sound İstanbul'da
Gitar Metodları ve Notasyon ile ilgili
Forumda yayınlanan
Yazıların ve yorumların tümünü okudum

Bu konu ile ilgili
Yayınlanmamış olan
Bir kaç önemli detayı açıklamak için
Bu yazıyı kaleme aldım
Gitar Metodları deyince
Klasik ve Modern türde,bir çok metod var
Ülkemizde bilinen çeşitleriyle 
Pop Gitar Metodları  dedilen metodlar
Avrupa Pop Gitar Metodları olarak bilinen metodlar
World Guitar Methods  türü metodlar 

Klasik Gitar Metodları denilen metodlar gibi
Bir çok metodlar var 
Forumda,hangi metodlar
Diğerlerinden daha iyidir
Ve notasyon,neden metodlarda önemlidir 
Şeklinde bir soru sorulmuş
Bu kaleme aldığım yazı
İşte bu soruya'da
Cevap olabilecek niteliktedir,okuyunuz

Amerika'nın,en eski müzik okullarından olan
Ohio Oberlin Concervatory of Music okulundan mezun
Alman asıllı Amerikalı Gitarist
Alfonso Brant von Duisburg 
San Francisco World Guitar Music dergisi ekinde
100 eserlik,bir gitar metodu yayınlamıştır
" American Brant Pop Guitar Method " ismini verdiği 
Gitar Metodu ile ilgili 
Phoenix Rock Guitar Clup isimli dergide
Farklı türlerde eleştiriler yayınlanmıştır
Bu eleştirilere karşı
Alfonso Duisburg
New Orleans Large Musical İnstruments isimli dergide 
Yanıtlar vermiştir
Bu verilen yanıtları
Ben,bir özet haline getirerek,sizlere aktarıyorum,okuyunuz

Alfonso Brant von Duisburg yazısında
Klasik Gitar Metodu diye tabir edilenin
Naylon ( Polietilen ) tel ile donatılmış 
Klasik Gitar ile Avrupa menşeli ve özellikle klasik müziklerin
Pena kullanılmadan
Parmaklar ile çalınarak icrası olduğunu belirtmiş
PenaPop Gitar Metodu diye tabir edilen
Pop Gitar Metodu'nun ise
Popüler Gitar Metodu olarak adlandırıldığını 
Madeni teller ile donatılmış Akusik gitar ile
Avrupa klasiklerinden daha çok popüler müziklerin
Her ülkenin kendine ait 
Etnik custom ve Contry ve Folk türü müziklerin
Pena ile çalınarak icrasının kastedildiğini belirtiyor

Alfonso Brant von Duisburg yazısında
Her iki metodunda aynı kitapta
Çok aşırı detaydan kaçınarak ve sade bir şekilde 
( Klasik - Pop Gitar Metodu ) şeklinde birleştirilerek
Eğitim verilebileceğini
Ve dolayısıyla kullanılacak gitarın
Klasik gitar olması halinde
Parmaklar veya tırnaklar
Polietilen takma tırnak veya pena ile icrasınında
Eğitim amaçlı mümkün olduğunu belirtiyor
Ancak akustik ve elektro gitarın
Pena ile veya polietilen takma tırnak ile
Çalınmasının daha uygun olacağını
Belirtiyor

Alfonso Brant von Duisburg yazısında 
Metodlarda Gitar akordu diye tabir edilen 
Farklı akortlar olsada
En çok tercih edilen akortların 
Standart , Special ve İspanyol akort şeklinde
Üç çeşit akort olarak ön plana çıktığını
 
İspanyol akordunun 
Günümüzde İspanyol Gitar ( 5 tel )
Modeli olmadığından kullanılmadığını
Special akordun ise
Standart akordun bir ses pes halinin 
Genellikle eğitimde tercih edilmediğini 
Kişisel çalışmalarda , solfej yaparken
Yada eserlerin sahne dışında seslendirilirken
Ses tellerini ve gırtlağı yormamak için
Veya normal akort çekildiğinde
Sürekli akordu bozulan 
Kalitesiz gitar veya tel mevcut olduğunda kullanıldığını
Belirtiyor 

Alfonso Brant von Duisburg yazısında diyorki :
 
" Hangi ülkeye ve hangi enstrümanlara ait
Metodları incelerseniz inceleyin
Birbirlerine benzer özellikler olabileceği gibi
Birbirlerinden çok farklı nitelikte
Özelliklerede rastlayabilirsiniz
Ben bunu söylerken
Dünyadaki ve ülkelerdeki
Müzik türlerini ve enstrümanlarını
Ve enstrüman metodlarını
İncelemiş birisi olarak söylüyorum
Örnek verecek olursak
Türkiyede şelpe tekniğinin
Orta-Asya menşeli Kopuz isimli 
Enstrümana ait bir özellik olup
Bağlama denilen enstrümana ait
Bir özellik olmadığını 
Bağlama öğrenim tekniğinde
En sağlıklı metodun
Long Neck bağlama öğrenimi ile başlayıp
Bağlamaya Copa takarak
Short Neck ile devam etmesinin
En sağlıklısı olduğunu
Önemli olanın notanın aslı gibi icraat olup
Parmak numaraları ve mızrap vuruş yönünün
Long veya  Short olarak değişeceğinden
Metodlarda bu konunun
Kişilerin özgür iradesine bırakılarak
İcra sitillerinin
Gelişimine katkıda bulunulması gerektiğini
Genel olarak bağlama metodlarında
Bu konuya değinilmeden
Long ve Short ayrımı yapılarak
Katı kurallarla metodlar hazırlandığını
Bu yüzden,bağlama metodlarının içinde 
" En iyi metod,şu metod "
Denilmesinin yanlış olduğunu bildiğim gibi
Gitar metodları içindede
" En iyi metod,şu metod " denilmesinin
Yanlış olduğunu belirtmek isterim
Bugün insanların doğru bildiği herşeyin
Belirli bir zaman sonra 
Yanlış olmaya mahkum olduğunu belirtmek isterim
Ayrıca,dünyada nasılki geçmişe ait
Bilim,Tarih,Tıp gibi herşeyde
Gelişmeye paralel olarak 
Bazı doğru veya gerçek sanılan kuralların
Daha sonra yanlış veya eksik bilgi içerdiği  
İspatlanıyorsa
Bugün hazırlanan enstrüman metodlarına
" En doğrusu budur " demek,kesinlikle yanlıştır

Beni eleştiren Cawel Mc Johnsonred'ın  
" En iyi,en güzel müzik türü Rock müzik " demesi
Nasılki,bana göre yanlış
Cawel Mc Johnsonred'a göre doğruysa
Herhangi bir enstrüman metoduna'da
" Diğerlerinden daha iyi " demekte
Bana göre yanlıştır
Tek çeşit bir enstrüman metoduna
Bağlı kalarak
Enstrüman öğrenmeye çalışmakta
Bana göre,sağlıklı bir yöntem değildir 
Rusya'da Balalayka
Kazakistan'da Dombra
İngiltere'de Gitar
Türkiye'de Bağlama
Hindistan'da Sitar Metodları gibi 
Yayınlanan binlerce metodun
Hazırlanmasındaki genel teknik
Aşağıda açıkladığım şekildedir
Bence kriterler
Aynı şekilde,her yerde geçerlidir 
Dünyanın her yerinde
Çeşitli enstrümanlara ait metodlarda 
Mevcut içerikler  
Nasıl hazırlanıyor diye,düşünülecek olursa
Bu metodları hazırlayanların
Öncelikle,kendilerinin aldıkları müziksel eğitim
Kültür ve kendi beğenilerine göre
Kendi icra tazlarına göre 
Hazırladıkları ortaya çıkar

Her müzisyenin,bu konudaki 
Fikir ve düşüncesi farklıdır
Mevcut bir eserin,notasındaki nüansları
Her müzisyenin icra tarzı farklıdır
Bu farklılklar
Hazırlanan,çeşitli enstrüman metodlarında'da açıkça görülür 
Ben hiç bir zaman
" American Brant Pop Guitar Method " en iyi metod'dur
En iyi şekilde,gitar çalmayı öğrenmek istiyorsanız
" American Brant Pop Guitar Method " isimli metoda bağlı kalın
Şeklinde bir açıklama'da yapmadım

Öncelikle,eleştiriler ve konumuz
" Pop Gitar Metodu " olduğu için
Bu konuda bazı şeyler sıralayalım
Pop Gitar Metodlarını hazırlayanların 
Orjinal eserleri  
Metodsal sistemlere göre düzenlemelerinde
Uyguladıkları yöntemler nelerdir
Diye soracak olursanız
Metodları hazırlayanların,kendi icra tarzlarına yakın
Ve kendi beğenilerine göre
Müziksel tarihi süreç içinde
Meşhur olan,çeşitli gitar bestelerine ait partisyonları
Ve çeşitli müzik tarzlarında 
En iyi gitaristlerin,icra tazlarını örnek alan
Eserlerin partisyonlarını seçtikleri görülmektedir
Bu tüm dünyadaki,tüm enstrüman metodlarında
Bu kural,aynı şekilde devam etmektedir
 
Beni eleştiren Cawel Mc Johnsonred
" American Brant Pop Guitar Method " isimli 
Bana ait metod'da yer verdiğim
100 eserin kaynağını bildiğini  
Benim benimsediğim 
Dünyaca ünlü Amerikan müzik dergisi
Rolling Stone'u asla benimsemediğini
Rolling Stone içinde yer alan listeyide  
Asla benimsemediğini açıklamıştır
Bu listeye benzer bir listeyide ben yapmıştım
Tabi benim yaptığım listede
Farklı gitaristlerde vardı ve sıralama tamamıyla değişikti 
Rolling Stone ile ilgili
ve içindeki
Dünyanın en iyi 100 gitaristi ile ilgili listeyi
Aşağıya ekledim,okuyunuz

Cawel Mc Johnsonred,ayrıca
Metodarda notasyonun önemli olduğunu vurgulamıştır
Dünyada hangi enstrüman olursa olsun
Nota ile öğretilmesi gerektiğini belirtmiştir  
Gitar eğitiminde nota dışında kullanılan
Gitar TAB sisteminin
Gitar dışındaki herhangi bir enstrümanda
Kullanılamayacağı için
Gitar eğitimini TAB ile alanların
Farklı bir enstrüman öğrenmek istediğinde
TAB eğitimi aldığı için
Ve nota eğitimini alamadığı için 
Diğer öğrencilere göre
Daha fazla zorluk çekeceğini 
Halbuki TAB yerine , nota eğitimi alanların
Böyle bir zorlukla karşılaşmayacağını 
Her zaman ve her türlü durumda
Nota eğitimi alanların , diğerlerine göre 
Daha üstün nitelikte müzisyen olacağını belirtmiştir
Ayrıca şarkı sözleri üstündeki akor şifreleriyle 
Gitar öğretilmesinin , sağlıklı bir eğitim şekli olmadığını 
Nota ile birlikte eserlerin melodilerini çalanların
Aldıkları armoni eğitimine göre
Kendilerinin şifre yazmalarının
Daha uygun olacağını belirtmiştir   
Bu şarkı sözleri üstüne akor şiflelerinin yazılmasının
Bir gitar eğitim tekniği olmadığını  
Notalı gitar ve şan eğitimi alanların 
Sahne proğramlarında kullandığı
Bir repertuar icra tekniği olduğunu belirtmiştir 
Nota solfej veya bona eğitimi verilneden  
Fotoğraf , renkli grafik veya video gibi araçlarlada  
Gitar eğitiminin sağlıklı bir eğitim olamayacağını
Belirtmiştir      
Bu konuda,Cawel Mc Johnsonred'ın fikirlerine katılıyorum
Elbette notasyon önemlidir
Notasyon,bir eserin orjinal halinin korunması 
Ve gelecek nesillere
İlk günkü doğal haliyle aktarılması için gereklidir
Ayrıca,aynı türden enstrümanların birlikte icrası 
Notasyon dışında bir sistemle mümkün değildir
Bir eserin,orjinal halini ve duygu yükünü
En iyi eserin bestecisi bilir
Ana kaynak,her zaman
Bestecinin notasyonudur ve ilk notaya aldığı şekildir
Bir eseri,icra eden müzisyen
Eserin,notasına bağlı kalarak bile olsa
Eseri icra ederken  
Kendi enstrüman hakimiyeti ve ustalığıyla birlikte
Farklı nüans ve yorumlarıyla birlikte,eseri icra eder
Başka türlüsü zaten mümkün değildir
Her usta,notayı farklı icra eder
Her usta,çaldığını farklı şekilde notaya alır
Her müzisyenin nüans ve yorumu
Doğaçlamaları  
Diğer bir müzisyenden farklı olacağından
Eserin orjinali,doğal hali ve duygu yükü
İlk notaya alındığı halinde,notasyonda saklı kalacaktır
Bu her türlü eser için geçerlidir
Notaya bağlı kalmadan icra ise 
Eserin orjinalliğini tamamıyla bozmak
Ve doğal halini yok etmek
Veya eserden farklı şekilde
Yorumlamak anlamına gelir
Bu ayrı bir konudur
Notası mevcut bir eserin
Nota bilenler tarafından bile 
Nota okunarak icrasında ortaya çıkan farklılıklar 
Doğal olan bir hadisedir
Tıpkı bir dilde hazırlanan metnin
Farklı bir dile çevrilmesinde ortaya çıkan
Farklılıkların doğal olduğu gibi doğaldır
Bu doğallığı bilerek
Kabalistler, kendi yazdıkları kitapların
Tevrat ve incil olarak kabul edilebilmesi için
Hakiki tevrat ve incilin
Farklı dillere defalarca çevrilmesini sağlamışlardır 
Hakiki tevrat ve incil bu şekilde yok edilmiştir
Bir müzik eserini notasız icra etmek demek 
Eseri farklı yorumlayarak
Orjinalini ortadan kaldırmak demektir
Hiç bir zaman , notası mevcut bir eser
Notasız olarak , notadaki gibi icra edilemez

Notasız müzik denilen
Emprovize müzik tarzlarından , Caz müziği için
New Orleans Tracking Power orkestrasından 
Amerikalı zenci caz gitaristi
Jeffrey Elon Wiburner
Detroit'te yayınlanan
Yerel bir müzik dergisindeki yazısında  
" Müzik nota ile değil
Ruh ile yapılır
Ancak , en iyi caz gitaristleri 
Nota okumasını bilenlerin arasından çıkar " demektedir 
Ayrıca Elon Wiburner yazısında
Gitar ile eserler icra edilirken
BetaChord'lar ile çalınabilecek parçaların
BareChord'lar ile çalınmasının
Veya yedili Chord'lar yerine
Triad Chordların kulanılmasının
Chordların farklı çevrimlerle veya pozisyonlarla kullanılmasının  
Kişinin kendi tercih veya becerisine göre değişeceğini
Ancak , icra edilecek eserlerin
Öncelikle
Notalarının solfej veya bona tarzında okunmalarını
Daha sonra icra esnasında
Nota dışında , kişiye özel bağımsız doğaçlamaların
Esere eklenmesinin en doğrusu olduğunu
Belirtmiştir    

Birde günümüzdeki teknoloji ile elektronik müzik
Eserlerin doğal hallerini ve orjinalliklerini yok etmektedir
Bu konuya ait bazı örnekler vereyim
Örneğin,konservatuvarda okuduğumuz yıllarda
Gitar sesinin nakli için 
Amerikan Marshall LampTube türü  
Amplifikatörler kullanmaktaydık
Bu genel olarak,her yerde böyleydi
Solid State -Transistor türü,amplifikatörler kullanmak ise
Gitar tel frekans sesinin aslını bozmak
Ve doğallığını yok etmek anlamına geliyordu

Rhythmbox içerikli Keyboard ve Synthesizer'lar
Enstrüman seslerinin özelliklerini ve doğallıklarını yok etmiştir
Rhytmbox içerikli Keybord'ları bizler
Konserlerimizde  kullanmıyorduk
Sadece,ofisimizde veya evimizde 
Beste aranjelerinde kullanıyorduk
Daha sonra bu cihazlar
Konserlerde ve stüdyolarda
Sürekli kullanılır hale geldi

Stüdyolarda vokal veya enstrüman sesleri 
1 ses aşağı veya yukarı çekilerek
Gerçeklikten yoksun,sahte sesler elde edilir oldu
Plak,kaset,CD
Veya dijital ortamlarda,geliştirilerek hazırlanan müzikler
Eserlerin orjinalliklerini bozarak,doğallıklarını yok ederek
Duyguyu ve emeği hiçe sayarak
Sahtelikleri normal ve meşru hale getirdi 

Cawel Mc Johnsonred'ın yazısında 
Yer verdiği,bazı ifadeler
Benimde doğruluğunu kabul ettiğim
Görüş ve düşüncelerdir 
Altını tekrar çizerek,belirtmem gerekirse
Müzik eserlerinin 
Nota dışında,YouTube,CD veya benzeri 
Başka bir şeylerle
Kayıt altına alınmaları 
Stüdyolarda veya farklı elektronik sistemlerde
Dijital platformlarla değiştirilerek
Gelecek kuşaklara aktarılmaya çalışılması 
Bu eserlerin gerçek hallerinin
Orjinaliklerinin ve doğallıklarının bozularak
Eserlerdeki,ilk bestelendikleri duyguların yok edilerek
Verilen emeklerede saygısızlık yapılarak 
Sahtelikleri normal ve meşru hale getirmektedir 

Beni eleştiren Cawel Mc Johnsonred
" American Brant Pop Guitar Method " isimli 
Bana ait metod'da yer verdiğim
100 eserin kaynağını bildiğini  
Benim benimsediğim 
Dünyaca ünlü Amerikan müzik dergisi 
Rolling Stone'u asla benimsemediğini
Rolling Stone içinde yer alan listeyide  
Asla benimsemediğini açıklamıştır
Rolling Stone ile ilgili
ve içindeki 
Dünyanın en iyi 100 gitaristi ile ilgili listeyi aşağıya ekledim,okuyunuz
Bu listeye benzer bir listeyide ben yapmıştım
Tabi benim yaptığım listede

Farklı gitaristlerde vardı ve sıralama tamamıyla değişikti 

AMERİKAN MÜZİK DERGİSİ ROLLİNG STONE


Dünyaca ünlü Amerikan Müzik Dergisi Rolling Stone
ABD, San Francisco'da, 1967 yılında, şu an hala derginin editör şefi olan Jann Wenner ve müzik eleştirmeni Ralph john Gleason tarafından kuruldu
Dergiyi piyasaya sokabilmek için Wenner ailesinden ve ebevenlerinden 7,500 dolarlık borç aldı. Derginin ilk sayısı 9 kasım 1967 tarihinde gazete formatında yayımlandı ve 

Monterey Pop Festival başlığını taşıyordu. Derginin fiyatı o zamanın parasıyla 35 cent idi.

Wenner derginin ismini Muddy Waters tarafından kaydedilen 1950'lerin blues şarkısı "Rollin' Stone"'a, Rock'n Roll grubu The Rolling Stones'a ve Bob Dylan'ın hit şarkısı 

"Like a Rolling Stone"'a ithafen seçti. Rolling Stone ismi 1960'ların başkaldırıcı hippie akımıyla özdeşleşti. Buna rağmen dergi kendini yeraltı basınının radikal politikalarından uzak tutup daha geleneksel bir gazetecilik yöntemi benimsemiştir. Derginin ilk sayısında Wenner, şunları yazmıştır: "Bu dergi sadece müzikle değil müziğin kapsadığı ve ilgilendiği her şeyle ilgili."

1970'lerde Rolling Stone, Hunter S. Thompson'un dergide yazdığı yazılarla politik duruşunu belli etmeye başladı. Thompson, en ünlü çalışması olan "Las Vegas'ta korku ve nefret" isimli yazısını ilk kez Rolling Stone dergisinin sayfaları arasında yayımladı. 70'lerde dergi aynı zamanda Cameron Crowe,Lester Bangs,Joe Klein ve 

Patti Smith gibi pek çok yazarın kariyerlerinde yükselmeleri için bir sıçrama tahtası görevi gördü.

1977'de dergi merkez bürosunu San Francisco'dan New York'a taşıdı. Editör Jann Wenner

San Francisco'nun sıkıcı ve tekinsiz bir yer olmaya başladığını söyledi.

 

1980'ler boyunca dergi geniş çaplı bir "eğlence" dergisi olarak adını iyice duyurmaya başladı.Müzik hala derginin baskın olan içeriğiydi ancak televizyon, sinema ve pop kültür konularında da geniş çaplı yazılar barındırıyordu.

Rolling Stone, başlarda müzikal içeriği ve 

Hunter S. Thompson'un politik makaleleriyle ünlüydü. 1990'larda dergi yönünü, genç kuşağın ilgisini çekecek popüler konulara kaydırdıkça derginin okuyucu kitlesi artış gösterdi. Zamanla politik konuların yanında para ve finans konularında bile yazılar yazmaya başlayan dergi zamanla okuyucularında bir düşüş yaşadı.

Okuyucularını kaybetmekle geçen bir dönemin ardından Rolling Stone, Michael Hatings ve 

Matt Taibbi isimli iki genç editörün çalışmaları sonucu yeniden yükseliş dönemine geçti.

2005 yılında derginin eski yayıncısı 

Dana Leslie Fields, "Dergi Şöhretleri" arasına adını yazdırdı.

 

2009 yılında, Taibbi dönemin finansal çöküşüne ilişkin bir dizi sert makale yayımladı.

Haziran 2010'da daha büyük başlıklar ortaya çıktı. Derginin temmuz sayısında, gazeteci 

Michael Hastings'in "Kaçan General" diye başlıklandırdığı ve Birleşik Devletler Afganistan-Güçleri Kumandanı, General Stanley A. McChyrstal'a ağır ithamlarda bulunan yazısı Beyaz Saray'da tartışmaya yol açtı.

9 Ekim 2012 tarihinde dergi ilk İspanyolca sayısını çıkardı.
Rolling Stone'nun web sitesi geniş başlık ve kategori yelpazesi altında sanatçılar, filmler, müzik albümleri, güncel siyasi ve sosyal konular hakkında bloglar, makaleler ve haberlerden oluşan bir altyapıya sahip.
Rolling Stone, (Avustralya hariç) 1990'lara kadar sadece Amerika çıkışlı bir dergi olarak kaldı. Günümüzde ise 9 farklı ülke (Avustralya, Arjantin, Brezilya, Çin, Almanya, Endonezya, İtalya, İspanya, Rusya) basımı yayınlanır.

Benim hazırladığım " American Brant Pop Guitar Metod " isimli eserde
Tüm zamanların
En iyi 100 gitaristinin
İcra tarzlarında eserler yer almaktadır
Ben bu listeyi yayınlamak yerine
Eleştirilere konu olan 
Rolling Stone dergisinde yayınlanan listeyi
Aşağıya ekledim okuyunuz
Benim listem ile Rolling Stone arasında benzerlik
Jimi Hendrix'in,tüm zamanların en iyi gitaristi olduğudur
Farklılıklar ve sıralamalar benim listemde değişiktir 
Örneğin benim listemde,ilk 6 gitarist ön plandadır
Ben bu müzisyenlere,altılı ganyan diyorum
Bunlar,dünyadaki diğer gitaristleri
Peşlerinden sürükleyen gruptur
Diğer gitaristler,bu grubun varyant ve versiyonlarıdır
Benim altılı ganyanım,şu isimlerden oluşur
 
1 - Jimi Hendrix
2 - Eric Clapton
3 - B. Blues King 
4 - Duane Allman
5 - Stevie Ray Vaughan
6 - Jerry Garcia 

Ayrıca dünyadaki gelmiş geçmiş
En iyi müzik gruplarıyla ilgili 
Bir liste hazırlamıştım

1 -   The Beatles 
2 -   Led Zeppelin
4 -   Nirvana
5 -   The Rolling Stone
6 -   Ac-Dc
7 -   Guns N'Roses
8 -   Linkin Park
9 -   Pink Floyd
10 - Queen

Dünyanın en iyi müziklerini yapan
Ülkelerle
ilgilide bir liste hazırlamıştım

1 -   Amerika 
2 -   İngiltere
3 -   Kanada
4 -   Avustralya
5 -   İsveç
6 -   İrlanda 
7 -   Barbados 
8 -   İtalya
9 -   Fransa
10 - Almanya

Dünyadaki en etkili,
etnik müzik türleri
listeside
yayınlamıştım

  •  

    1  -  Blues
    Amerika'yla özdeşleşen blues müziği

    Aslında ta 400 yıl öncesine
    Afrika'ya dayanan bir müzik türüdür
    2  -   Klasik Müzik

    3  -   Halk Müzikleri ( Folk, Country, Etnik ) 
    4  -   Elektronik Müzik
    5  -   Rap ( Hiphop ve R&B dahil )
    6  -   Caz
    7  -   Pop
    8  -   Rock
    9  -   Pedagojik Müzik
    10  - New - Age ( Dini Müzik )


    Dünyanın en etkili

    Folklorik etnik ( Halk ) müziklerini
    Barındıran ülkelerle ilgilide bir liste yapmıştım

    1  -  Türkiye 
    2  -  Yunanistan - Bulgaristan - Ermenistan
    3  -  Hindistan - İran - Pakistan
    4  -  Fas - Mısır - İsrail - Makedonya
    5  -  Kenya - Avustralya
    6  -  Kazakistan - Azerbaycan 
    7  -  Rusya
    8  -  Çin 
    9  -  İspanya - İrlanda -İskoçya
    10 - Norveç - İsveç - Alaska - Küba

  •  

Ayrıca, dünyada en popüler olan şarkılar


İsminde'de bir liste hazrlamıştım
Ancak daha sonra
Müzik kültürünün ve beğenisinin
Ülkelere ve insanlara göre
Göreceli olarak değiştiğini bildiğimden
Bu listeyi " American Brant Pop Gitar Method " isimli
Eserim basılmadan önce
İçeriğinden kaldırılmasını istedim
Ve bu liste yayınlanmadı
Birbirinden farklı olmakla birlikte
Dünyanın en iyi gitaristlerine ait 
Rolling Stone'nun hazırladığı listede
Benim beğenilerim arasında yer almaktadır 

 


AMERİKAN ROLLİNG STONE MÜZİK DERGİSİ
DÜNYANIN EN İYİ  100 GİTARİSTİ


1. Jimi hendrix
2. Duane allman
3. b.bLUES king
4. eric clapton
5. robert johnson
6. chuck berry
7. stevie ray vaughan
8. ry cooder
9. jimmy page
10. keith richards
11. kirk hammett
12. kurt cobain
13. jerry garcia
14. jeff beck
15. carlos santana
16. johnny ramone
17. jack white
18. john frusciante
19. richard thompson
20. james burton
21. george harrison
22. mike bloomfield
23. warren haynes
24. the edge
25. freddy king
26. tom morello
27. mark knopfler
28. stephen stills
29. ron asheton
30. buddy guy
31. dick dale
32. john cipollina
33. lee ranaldo
34. thurston moore
35. john fahey
36. steve cropper
37. bo diddley
38. peter green
39. brian may
40. john fogerty
41. clarence white
42. robert fripp
43. eddie hazel
44. scotty moore
45. frank zappa
46. les paul
47. t-bone walker
48. joe perry
49. john mclaughlin
50. pete townshend
51. paul kossoff
52. lou reed
53. mickey baker
54. jorma kaukonen
55. ritchie blackmore
56. tom verlaine
57. roy buchanan
58. dickey betts
59. jonny greenwood
60. ed o'brien
61. ıke turner
62. zoot horn rollo
63. danny gatton
64. mick ronson
65. hubert sumlin
66. vernon reid
67. link wray
68. jerry miller
69. steve howe
70. eddie van halen
71. lightnin' hopkins
72. joni mitchell
73. trey anastasio
74. johnny winter
75. adam jones
76. ali farka toure
77. henry vestine
78. robbie robertson
79. cliff gallup
80. robert quine
81. derek trucks
82. david gilmour
83. neil young
84. eddie cochran
85. randy rhoads
86. tony ıommi
87. joan jett
88. dave davies
89. d. boon
90. glen buxton
91. robby krieger
92. fred sonic smith
93. wayne kramer
94. bert jansch
95. kevin shields
96. angus young
97. robert randolph
98. leigh stephens
99. greg ginn
100. kim thayil

Şunuda belitmek isterimki
Dünyadaki herhangi bir enstrümanı
Bu gitar,klarnet,keman veya bağlama vesaire olabilir
Bir müzisyeni,diğerlerinden çok daha iyi çalıyor 
Diyerek nitelendirmek yanlıştır
Her enstrümanın,zaman içinde 
Çalım tekniği değişmektedir ve gelişmektedir 
Bu gelişim içinde,her müzisyenin kendine özgü
Diğerlerinden farklı bir tarzı ve müziğe farklı katkısı
Olduğundan dolayı
Şu veya bu kişi için " Diğerlerinden çok daha iyi çalıyor "
Kıstası yanlıştır "
Demekted
ir


Yukarıda verdiğim bilgiler
Amerika'nın,en eski müzik okullarından olan
Ohio Oberlin Concervatory of Music okulundan mezun
Alman asıllı Amerikalı Gitarist
Alfonso Brant von Duisburg'a aittir
Alfonso Duısburg 
San Francisco World Guitar Music dergisi ekinde
100 eserlik,bir gitar metodu yayınlamıştır
" American Brant Pop Guitar Method " ismini verdiği 
Gitar Metodu ile ilgili 
Phoenix Rock Guitar Clup isimli dergide
Farklı türlerde eleştiriler yayınlanmıştır
Bu eleştirilere karşı
Alfonso Duisburg
New Orleans Large Musical İnstruments isimli dergide 
Yanıtlar vermiştir
Bu verilen yanıtları
Ben,bir özet haline getirerek,sizlere aktardım
Saygılarımla 



GİTAR METODLARI VE NOTASYON 

FORUM DISTORTIONROCKSOUND İSTANBUL 

AHMET SELİM DİRLİKOĞLU 
İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuvarı 




GİTAR VE ARMONİ 

https://musescore.com/user/4686751/scores/1951446

http://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/akrlr.htm

http://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/mjrgmlr.htm
 

 

 


SEVEN CHORD ( 7 ) SYSTEM  DOCUMENT

https://www.youtube.com/watch?v=wCIZyTeejaE

https://www.youtube.com/watch?v=G3fdDdVP5-g


RELATED TO GUITAR  AND DOCUMENT

https://chordify.net/chords/gaye-su-akyol-bir-ilkbahar-sabahi-live-rakinrol-musiki-cemiyeti-gsa

https://akormatik.com/ferdi-ozbegen-bir-ilkbahar-sabahi.html

https://uakor.com/akorlar/sila-bir-ilkbahar-sabahi-akor-orijinalton/

https://e-akor.com/sarki/emel-sayin-bir-ilkbahar-sabahi-akor/g

https://akorcetveli.com


GİTAR CHORD TABLE


http://akorcetveli.com/akorcetveli

https://sites.google.com/site/gitarakorlari/akor-cetveli

https://www.gitarogreniyorum.net/tum-gitar-akorlari-tek-resim.html

http://notadefteri.com/akor-cetveli

https://www.gitaregitim.net/gitarda-en-onemli-akorlar/

https://fliphtml5.com/czbd/ajuu/basic

https://tr.pinterest.com/pin/704602304195738991/?d=t&mt=signup

https://www.guitardaily.net/gitar-akorlari-anlatim.html



GİTAR VE İSPANYA İLE MÜZİK 

FORUM ALATURKABOSPHORUS İSTANBUL

MUHARREM FERİT AYDINOĞLU 
Haliç Üniversitesi ( İstanbul ) Devlet Konservatuvarı



İspanyol müziğinin temelinde
Ladino-Arabesk müzik kültürü vardır
Tarihi süreç içinde 
İspanya diye bir devlet kurulmadan önce 
Bölgenin Tarık Bin Ziyadın fethiyle
711 - 1492 arasında bir Arap Kültürü bölgesi olup   
Avrupa'da bilim ve sanat yokken
Emevilerin Endülüste oluşturduğu
Bilim ve sanat ile birlikte musıkinin geliştiği
Eski İspanya'da müzik yapanların çoğunluğunu  
Araplar ve Yahudiler ile
Sonraki dönemlerde çeşitli ülkelerden göçmenler ve
Örneğin Romen Çingenelerinin
Ve danscılarının oluşturduğu bilinmektedir 

Tarihte bölgedeki 

İlk konservatuvar olan ve Emeviler tarafından kurul
an
Granada Konservatuvarında imal edilen Fretless Gitar 
Türk musikisi sistemini bünyesinde barındırdığı için

Ve öğrencilerinin büyük bir çoğunluğunun 
Yahudiler ( Ladino  Sefarad  ) ve 
Endülüs Müslümanlarından oluştuğu için
İspanyolların kültür ve sanat yerine
Daha çok sömürgeci ruhuyla
Ticaretle uğraştıklarından dolayı 
İlk başlarda İspanyolların  
Gitar ve Ladino-Arabesk müziğe
İlgi göstermedikleri bilinmektedir

İspanyolların Gitar denilen çalgıya
Rağbet göstermemesinin temelinde
Gitarın bir Ud-Tar birleşimi
Ve Endülüs İslam ( Arap ) çalgısı olması
İlk imal edilen Gitarların
Fretless Gitar türü olup 
Bünyesinde Türk Musiki Sistemini barındırdığından dolayı
İspanyolların bu tür gitarlardaki sistemi algılayacak 
İcra yeteneklerinin olmamasından kaynaklanmaktadır

Bölgede günümüzdeki Hristiyan Batı Müziğinin gelişimi ise 
1492 ’den sonra Ferdinand ve Isabella yönetiminde 
Hristiyanların bir ölçüde siyasal birlik elde ederek
Yahudi ve Arapların soykırımla yok edilmeleriyle 

Atilla türü gitar denilen
Fretless Gitarlara perde ilavesi
Ve isminin Kastilya Gitarı olarak
Değiştirilmesi
Ve İspanyolların bu gitar ile batı müziklerini icra etmeye
Başlamalarıyla olmuştur
Atilla türü gitardaki bu Atilla isminin sebebi ise 
Tarık Bin Ziyad'ın ordusundaki
Çeşitli müslüman uluslardan askerlerin yanı sıra
Demirci ustası,marangoz veya mimar gibi 
Çeşitli meslek gruplarından üstadların 
Ve aynı zamanda bu toplulukta
Türk Musıkisi Sistemini bilen ustaların bulunması
Ud ile Tar enstrümanlarını birleştirip sentezleyerek
Gitar imalatını gerçekleştirmeleri sonucudur
Dolayısıyla Gitar'ı imal edenler 
Ve sonraki dönemde
İspanyollara Gitar eğitimi verenler
Endülüs müslümanlarıdır

İspanya’da birçok bölge

Kendi tarih ve kültür birikimi içinde
Kapalı bir biçimde gelişmiştir 
Bu bölgelerin kendilerine özgü sanatsal karakteristikleri  ve
Konuşma dilleri de farklıdır
Kastilya, Katalonya, Bask, Galiçya gibi
Bu bölgeleşme gelişen
Hristiyan batı müziğinede yansımıştır

1492 ’den sonra Ferdinand ve Isabella yönetiminde
Hristiyanların bir ölçüde  siyasal birlik elde etmeleriyle
Batı tarzı müzik ve sanat başlamıştır 
Baladlardaki kahramanlık öyküleri
Acıklı olaylar ve aşk öyküleri
Müzik temalarını oluşturmuştur  
Baladlar aslında halkın ürettiği müzikli destanlardır 
Zamanla saray müzikçileri baladları üç dört sesli işlemeye
Gitar veya vihuela adlı
Gitar ile lavta arasındaki
Çalgının eşliğinde söylemeye başlamışlardır  
( Lavta denilen çalgı 
Türk Musikisi enstrümanı Ud'un bir
Versiyonudur 
Lavta ve Gitar, İspanyol üretimi değildir
Dolayısıyla Vihuela isimli çalgı
Bir İspanyol üretimi çalgı olamaz )
16. ve 17. yüzyılda birçok bestecilerin 
Vokal ve çalgısal besteleri
Toplu ciltler halinde yayınlanmıştır

Luis de Milan’ın Efendi
( El Maestro 1535 )
Enriquez de Valderabano’un Sirenlerin Şarkısı
( Silva de Sirenas 1547 )
Miguel de Fuenllana’nın Orfe’nin Liri
( Orphenica Lyra 1554 )
Bu tür albümlerin en ünlüleridir.
Bu bestelerin tümü 6 telli vihuela için yazılmıştır 

1
7. yüzyılda ise
İspanyol Müziğinin karakteristiği olarak bilinen 
Emevilerin üretimi
Orjinal Gitar ile ilgisi olmayan
5 telli ve perdeli " İspanyol Gitarı " denilen
Gitar türü imal edilmiştir 
Bu dönemde İspanya dinsel müzik dalında
Çok büyük isimler yetiştirmiştir 
Örneğin : Tomâs Luis de Victoria’nın 1605’teki
Requiem Missa’sı bir başyapıttır

Barselonalı Flamenko Gitaristi
Antonio Santos Fernandez
Donostia San Sebastian Spain Rock Musıc isimli dergide
Gitar tarihi ve İspanya ile ilgili yazısında özetle
İspanya'da  aslında farklı kültürel bölgelerin olduğunu 
İspanyol olarak addedilenlerin
Ve İspanyol kültürünün doğuş
Ve gelişiminin yaşandığı yerlerin ise
Castile ve Aragon hristiyan bölgesi olduğunu 
Gitarın icat edildiği üretildiği ve evriminin tamamlandığı 
Granada bölgesinin ise
Bir Arap kültür ve sanat bölgesi olduğunu
Gitarın imal edildiği zaman
İspanya diye bir devletin olmadığını 
Ve o dönemde İspanyolların gitar icat edecek kadar gelişmiş
Bir bilim ve sanat medeniyetine sahip olmadığnı belirtmiştir 



GİTAR VE İSPANYA İLE MÜZİK

FORUM ALATURKA BOSPHORUS ISTANBUL

MUHARREM FERİT AYDINOĞLU
Halıç Üniversitesi ( İstanbul  ) Devlet Konservatuarı





Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol